с.Осмолода — ст. Піскава - Вододільний хребет — с. Слобода - Синевірське озеро — г. Озерна — г. Кам'янка — с. Стригальня — смт. Міжгір'я — с. Лозянський — пер. Прислоп - Полонина Боржава — вдсп. Шипіт — с. Пилипець — смт. Воловець

• транспорт: електропоїзд Львів - Моршин (час відправлення — 9.18 год). Дизель Моршин - Івано-Франківськ до Калуша (різниці між прибуттям до Моршина і відправленням всього 20 хв.). Автобус Калуш-Осмолода
  • довжина маршруту: 120 км
  • час переходу: 3-6 днів
  • основні пункти на маршруті: полонина Боржава, водоспад Шипіт, оз.Синєвир

Даний маршрут захоплює хребти Західних Ґорґан та Полонину Боржаву, а також дозволяє побувати у таких мальовничих куточках Карпат, як Синевирське озеро та водоспад Шипіт.

вид на хребет Горгани

Одразу ж після прибуття в с. Осмолода група вирушає вздовж гілки вузькоколійки, яка веде в сторону станції Піскава (на захід). Можна також рухатися дорогою, яка веде у тому ж напрямку (за селом на першій розвилці повернути у напрямі стрілки "Монастир"), але поблизу станції Мшана потрібно бути обережним, щоб помилково не повернути на відгалуження колії, яка повертає у пн.-зх. напрямі і йде долиною р. Мшана між г. Яйко і хр. Аршиця.

Після ст. Мшана шлях пролягає вздовж колії. Приблизно через 3 км біля колії будуть розміщені кілька будиночків Менчильського лісництва, а ще через 4 км буде ст. Піскава, де сходяться дві гілки вузькоколійки - одна йде у верхів'я р. Чорної, а друга, вздовж якої буде продовжуватися маршрут - у верхів'я р. Молоди (у зх. напрямі).

Далі шлях групи буде пролягати у верхів'я р. Молоди. У місці наступного розгалуження колій потрібно повернути на праву гілку. Хоча на картах вузьколійка позначена майже до самого хребта, приблизно через кілометр вона обривається. Правильного напряму допомагають дотримуватися шпали, які де-не-де залишилися, а трохи пізніше вони перехрещуються з дорогою, прокладеною трельовочним трактором, яка кілька разів переходить вбрід потічок, а потім і вона губиться. До Вододільного хребта вже недалеко, але розпочинається важкий відрізок шляху.

Залежно від того, коли ви загубили дорогу, вибирайте перший-ліпший потічок і рушайте ним вгору проти течії. Уже при підйомі, який буде крутим, але недовгим, вам знову трапиться дорога, яка через кількасот метрів знову загубиться серед залишків недавньої вирубки. Радимо довго не шукати дороги, а рушати навпростець уверх. Ось група уже на хребті в районі між вершинами Кругла Млака (1261 м, на півночі) і Струнга (1180 м, на півдні), які навряд чи зможуть бути орієнтирами, бо слабо виділяються на хребті і порослі лісом.

Далі потрібно спускатися з хребта у с. Свобода (на старих картах і місцева назва - Слобода). Коли часу і сил вдосталь, можна пошукати стежку (тракторний слід), яка веде вниз, але це непросто і займе багато часу. Якщо ви стежки не знайшли, рушайте навпростець у пн.-зх. напрямі (орієнтиром для початку спуску можуть служити загороди для худоби, які розміщені трохи нижче гребеня хребта) до першого струмка, який виведе групу до р. Слобода, вздовж якої йде в'їжджена дорога, тримаючись якої, ви незабаром побачите перші будинки. Село невелике, але розкидане вздовж річки більш ніж на 4 км.

Пройшовши село, приблизно через півтори кілометри ви прийдете до місця впадіння р. Слобода у р. Тереблю. Далі починається територія природного національного парку Синевир. Повернувши наліво дорогою, потрібно йти ще близько кілометра. Будинки, розкидані де-не-де правим боком річки - початок с. Синевирська Поляна. Незабаром від грунтової дороги вздовж річки через міст направо відходить асфальтована дорога на озеро Синевир (вхід на озеро платний). Це озеро утворилося 10 тисяч років тому на висоті 989 метрів над рівнем моря. Синевир справедливо вважається найкоштовнішим природним скарбом Національного природного парку "Синевир" і є однією з візитних карток Українських Карпат. Має середню площу 4-5 гектарів, його середня глибина становить 8-10 м, максимальна - 22 м. Проминувши КПП, до озера близько 1,5 км.

озеро Синевир

Відпочивши деякий час біля озера, потрібно вирушити добре помітною стежкою на г. Озерна (1495 м). Після сходження на вершину можна ще раз помилуватися неповторним краєвидом Синевирського озера з висоти пташиного польоту, а потім вирушити гребенем хребта у південному напрямі до наступної вершини - г. Менчелик (1441 м), з якої добре помітною перемичкою (спочатку на захід, потім на південний захід) потрібно перейти на хребет Кам'янка на вершину з відміткою 1341 м, з якої по траверсу йде стежка з невеликим ухилом вниз, яка потім виходить на відріг хребта і йде по ньому у пн.-зх. напрямі близько 3 км, після чого повертає на пд.-зх., де починається спуск у с. Стригальня. Можна також йти далі по хр. Кам'янці, проминувши вершину 1530 м і, не доходячи близько кілометра до вершини г. Кам'янка (1578 м), повернути на стежку, яка веде вниз у зх. напрямі і виходить в с. Стригальня у районі церкви. Цей шлях коротший, але важчий. Із с. Стригальня до перших будинків смт Міжгір'я можна дійти дорогою, яка йде вздовж потічка під назвою Воловець. Це приблизно 6 км.

Інший варіант: із с. Синевирська Поляна можна виїхати автобусом у смт Міжгір'я. Автобус відправляється близько 6 год. ранку за місцевим часом (потрібно пам'ятати, що у Закарпатській області встановлений місцевий час, який на 1 год. випереджає загальноукраїнський - київський). Точніше про час відправлення автобуса можна дізнатися у місцевих жителів.

Далі дорога веде вулицею Міжгір'я до впадіння р. Воловця у р. Ріку. Із цього місця потрібно повернути на пн., і через кілометр перейти на правий (за течією) бік Ріки по залізобетонному автомобільному мосту, за яким починається с. Лозянське, де перед церквою потрібно повернути направо і вуличкою вийти за село. Потім тракторною дорогою потрібно вийти на відмітку 1011 м, звідки дорогою, яка йде просікою, що позначає місцезнаходження газопроводу, вийти на хр. Боржаву у 3-х км від перевалу Прислоп.

вид на хребет Боржава

Інший варіант: якщо у районі церкви у с. Стригальня ви не повернули направо, то, йдучи дорогою, яка виходить за село, ви попадаєте на хр. Боржава у районі полонини Кук, звідки до перевалу Прислоп 6-7 км. Щоб цього не сталося, потрібно одразу ж за селом повернути направо і йти, орієнтуючись на опори високовольтної лінії електропередач, вийшовши вздовж якої на Боржаву, тим самим економите 2-3 км.

Дорогою, яка згодом переходить у стежку, потрібно йти вниз до перевалу Прислоп. Це місще можна легко упізнати за давнім кам'яним хрестом, який стоїть одразу ж біля стежки. Після перевалу потрібно продовжувати рух у попередньому напрямку. За вершиною Крухля (1234 м) хребет уже зовсім безлісий і на ньому легко орієнтуватися. Далі група залинає позаду вершини Граб (1374 м), Магура-Жиде (1519 м) і Гемба (1491 м). З останньої потрібно спускатися на пн.-зх. стежкою, яка приведе в ущелину р.Ріпинки до мальовничого водоспаду Шипіт.

водоспад Шипіт

Від водоспаду потрібно йти вздовж ріки до західної околиці с.Пилипець, а звідти на північ. Коло присілка Подобовця можна вийти на автомобільну дорогу, яка виводить у Воловець, звідки залізницею легко добратися у Львів чи Мукачево.