Велосипед дарує ні з чим незрівнянну свободу і кожен використовує його на свій розсуд. Покататися по місту, підкорити лісові стежки або сходинки найближчого супермаркету!

Вибираючи велосипед, треба знати, для яких цілей він Вам потрібний. Для прогулянки по місту можна вибрати не професійний крутий велосипед з амортизатором, а звичайний, міський. Якщо хочеш їздити по бездоріжжю, по лісі, по купинах, пострибати десь, треба вибирати вже інший велосипед, з амортизаторами. Можливо Ви бажаєте долати довгі ділянки то тут вам потрібний шосейний.

Визначте який тип велосипеда Вам необхідний…
Гірський велосипед (MTB - mountain bike). Основна відмінність від інших типів велосипедів - колеса 26 дюймів, амортизатори і велика кількість передач. Гірський велосипед призначений для їзди лісовими стежками, парками, а також для велопоходів і неагресивної їзди по пересічній місцевості. Це найбільш популярний і універсальний тип велосипедів, на якому ви зможете як їздити на роботу, так і відправитися в велоподорож по просторах нашої країни :)
Двохпідвісний. Найдорожчий і технологічний тип велосипедів. Двохпідвісні є для різних стилів катання - крос-кантрі та трейл (неагресивна їзда по пересіченій місцевості); і дьорт, фрірайд, даунхіл (агресивна їзда по пересіченій місцевості).
Шосейний велосипед (Road Bike). Класика. Тут Ви можете їхати весь час на великій швидкості без жодних перешкод по рівній дорозі і насолоджуватися процесом. Колеса діаметром 27 або й більше. Тут відсутня будь-яка амортизація, щоб був максимальний накат по рівному і твердому покриттю, тому по нерівностях на такому велосипеді проїхати важко, а по бруду - неможливо.
Туристичний велосипед або Гібрид (Touring, Hybrid). Колеса такі ж, як у шосейного, але гума товстіша і на цьому велосипеді вже можна з'їхати на будь-яку доріжку або стежку. Призначені вони, як видно з назви, для тривалих поїздок і поєднують в собі легкість шосейних велосипедів з надійністю і прохідністю гірських.
Міський велосипед (Citybike). Він заздалегідь укомплектований крилами, багажником і іншими практичними атрибутами. Призначений для поїздок від будинку до роботи або просто катання в парку. Це не професійний велосипед, хоча ціна його може сильно відрізнятися в залежності від коплектації і рами.
Дитячий (Kids bike). Ті, для кого вони призначені, швидко ростуть. На вибір випускаються чотирьох, трьох і двох колісні моделі з розміром колеса 12 ", 16", 20 "і 24". Природно бувають дорогі з декількома передачами і прості з одною.
BMX (абревіатура від англійського Bicycle Motocross - велосипедний мотокрос). Спеціальні трюкові велосипеди маленького розміру з колесами 20 ". В основному BMX - це шоу. Тобто їзда з трюками, стрибки, швидкісні заїзди на спеціальних майданчиках з гірками і трамплінами.

Тепер розглянемо основні особливості велосипеда.

Розмір рами

Рама - це основа всього велосипеда, як фундамент для будинку. На неї будуть кріпитись всі інші частини. Вони будуть змінюватися, оновлюватися, ремонтуватися, але рама в більшості випадків завжди залишатиметься на своєму місці.

Вибір рами має величезне значення, адже від цього залежить, чи буде катання на велосипеді комфортним для Вас, але правильно вибрати розмір не так просто, якщо не маєте можливості сісти на велосипед і просто спробувати. Існує метод, який допоможе Вам вибрати мінімальний розмір рами. Він полягає в наступному:
  1. 1. Встаньте біля стіни,
  2. 2. Виміряйте відстань від землі до внутрішньої сторони ноги
  3. 3. Результат множиться на 0,57 для гірських велосипедів, на 0,63 для трекінгових велосипедів і для шосейного велосипеда 0,66.
  4. 4. Щоб отримати значення в дюймах, отриманий результат потрібно розділити на 2,54. Це і буде Ваш розмір рами.

Розмір рами впливає на посадку коли ви сидите на велосипеді. Якщо рама велика, то за кермом доводиться тягнутися, що призводить до стомлення спини і кісті рук. Якщо рама ж мала, велосипедист наче нависає над кермом. У цьому випадку на руки припадає значна частина ваги тіла, від чого вони німіють. Голову ж доводиться задирати, щоб побачити дорогу - від цього болить шия.

Слід зазначити, що посадка на велосипеді залежить також від анатомічних особливостей конкретної людини, а геометрія рами може сильно відрізнятися у різних виробників і навіть у різних моделей одного і того ж виробника. Поєднання двох цих чинників часом дає несподівані ефекти.

Підбір розміру гірських, міських і гібридних рам велосипедів
Нижче представлена найбільш універсальна таблиця, відповідна для вибору більшості велосипедів. Відповідності розмірів відпрацьовані на великому досвіді продажів нашого магазину, а також зіставлені з безліччю розмірних таблиць велосипедних виробників. Ми максимально відповідально ставимося до цього питання, тому ваші зауваження та коментарі вітаються - пишіть на нашу електронну адресу info@sport-co.com.ua



Підбір розміру дитячих велосипедів
Всі дитячі велосипеди поділяються, перш за все, виходячи з віку і зростання. При підготовці цієї таблиці були вивчені класифікації самих виробників дитячих велосипедів, а також таблиці росту дітей від 1 року до 15 років. Якщо ваша дитина росте повільніше або швидше, ніж за вказаними в таблиці середніх показників, то можна купити менший або більший велосипед відповідно. В цьому немає нічого страшного.



Матеріали рам
Наведемо найбільш поширені: сталь (High Tensile), хром-молібден (Cro-Mo), алюміній (Alloy), вуглепластик (Carbon).
1. Сталь - це краще, ніж просто "водопровідні" труби, з яких зроблені вітчизняні велосипеди і дуже дешеві імпортні.
2. Хром-Молібден - це спеціальний "велосипедний" сплав. Він дуже добре витримує вібрацію і порівняно легкий.
3. Алюміній. У велосипедах поширені дві серії алюмінію 7000 і 6000. Перша важча і, як наслідок, жорстка. При цьому вона коштує дешевше і краще підходить для важких людей або недорогих велосипедів. 6000 серія менш щільна, а значить легша. В обробці вона складніша (а значить дорожча), та й собівартість самого металу вища. Кожна велосипедна фірма свої кращі рами роблять саме з цієї серії алюмінію.
4. Скловолокно (карбон) - найлегший, жорсткий і дуже дорогий матеріал для велосипедних рам. Має масу переваг і недоліків. Плюси наступні: специфічна міцність, тобто там, де хром-молібденова або алюмінієва рама погнулися б, карбон витримає. Він зламається напевно тільки від надприродного навантаження. Зате цей матеріал боїться точкових ударів, з часом стики розхитуються від навантажень, нарешті, карбонові рами не піддаються ремонту.

Типи рам
Залежно від наявності підвіски, з точки зору конструкції рами, велосипеди ділять на 3 типи:
ригіди (англ. Rigid - «жорсткий») - велосипеди без амортизації, наприклад, шосейні, міські та BMX;
хардтейли (англ. Hardtail - «жорсткий хвіст») - байки з амортизацією передньої вилки (гірські велосипеди, крос-кантрі);
двохпідвісні (англ. Full-suspension) - з амортизацією переднього і заднього колеса. Такі байки використовуються в самих екстремальних видах велоспорту, наприклад, фрірайді і даунхілі.
Амортизатори поглинають вібрації, що виникають із-за перешкод і нерівностей дороги, чим забезпечують більш комфортну поїздку.

Основні вузли і механізми
Незалежно від того, яку марку ви вибираєте, всі деталі, крім рами, від керма і до сідла створені іншими фірмами. Розібратися в них часом буває дуже складно. Зупинимося на найважливіших деталях велосипеда.

Колеса
Колеса велосипеда, як і рама, характеризуються розміром, який вимірюється в дюймах. Повний розмір велосипедного колеса - діаметр ободу плюс товщина шини.
20 дюймів - зазвичай встановлюються на дитячі, складні і BMX велосипеди.
24 дюймів - ставляться на підліткові велосипеди, а також байки для екстремальних дисциплін.
26 дюймів - найбільш поширений розмір колеса. Такі колеса встановлюються на гірські, міські та дорожні велосипеди.
27-27,5 дюймів - поступово замінюють старі 26 дюймові в гірських велосипедах, вони краще згладжують нерівності дороги і дозволяють легше долати перешкоди.
28-29 дюймів і більше - ставляться на шосейні велосипеди, але їх можна зустріти і на гірських байках. Колеса більшого діаметру мають більшу вагу, але велосипедисти готові жертвувати ним заради комфорту.
Незабудьте поцікавитися конструкцією обода. Подвійні обода менше схильні до утворення "вісімки", краще переносять складності експлуатації.

Гальма механічні, гідравлічні та змішаного типу
Треба відзначити, що гальма розрізняються за такими ознаками: типом механізму (обідні або дискові) і типу приводу (тросикові або гідравлічні). Та гальма ногами які зараз зустрічаються все рідше, тому ми не будемо детально на них зупинятися.

Дискові, особливо гідравлічні, гальма дозволяють краще контролювати велосипед. Зусилля, яке Ви надаєте на ручку прямо пропорційне силі гальмування. Однак такі гальма дорогі.

Зараз все більше фірм випускає дискові гальма, а це веде до зниження цін. До того ж з'явилися механічні та механічно-гідравлічні дискові гальма, що теж створює "високу моду" більш доступною. Дискові гальма менше залежать від погодних умов, не вимагають частих регулювань. Ободові гальма легші, дешевші і простіші.

Механічні (тросикові). Ці гальма перевірені часом, вони коштують недорого, та й обслуговувати їх не так страждально для вашого гаманця. До механічних гальм легко знайти запасні частини і просто все встановити і налаштувати. Втім, свято псує те, що при гальмуванні тросик розтягується, а обплетення стискається, в результаті важче контролювати силу гальмування. Оскільки не весь трос захищений оплетенням. Всередину потрапляє бруд і ускладнює рух троса. В результаті гальма треба періодично розбирати, змащувати і міняти троси. Якщо система не дискова, а ободова, то на додаток доводиться регулювати колодки і підтягувати трос. Існують дуже дорогі троси з переплетенням, в яких застосовується нержавіюча сталь і такі покриття, як Gore-Tex і Teflon. Природно, вони служать довше і краще.

Гідравлічні.
Рідина, як відомо, не стискується, а значить, використовуючи гальма з таким приводом, Ви отримаєте над ними повний контроль. Так як це закрита система, то засмічення їй не загрожує, але все-таки, раз на рік рекомендується повністю прокачувати заново. Гідравлічні гальма бувають на мінеральному маслі або гальмівній рідині. Перше масло екологічно чистіше, а останнє не так загусне на морозі. До мінусів гідравліки можна віднести її більш високу складність і вартість в порівнянні з механічними гальмами, адже тут важлива герметичність з усіма випливаючими звідси наслідками ...

Механічно-гідравлічні
гальма об'єднують всі переваги і недоліки двох попередніх типів. Від гальмівної ручки до самого диску привід здійснюється за допомогою троса, а колодки рухає рідина.

Система
Система складається з шатунів і передніх зірок. В якійсь мірі - це серце велосипеда. Жорсткість і мала вага - ось основні вимоги, що пред'являються до систем. Більшість велосипедів оснащується системами від Shimano. Також поширені системи від Sugino (випускає системи для Ritchey і Specialized), SRAM, Truvativ, Cyclone, SR Suntour, Tracer і CODA.

Манетки (Перемикачі) Передній і задній. Передній перемикач перекидає ланцюг між трьома передніми зірками на системі. Задній перемикач перекидає ланцюг між 6-11 задніми зірками на касеті. Найбільш поширені перемикачі від Shimano і SRAM.

Манетки - ручки перемикачів, що призводять їх у дію, розташовані на кермі. Права відповідає за задній перемикач, ліва - за передній. Існують два типи ручок перемикачів.
Перший варіант - це "репідфайр" (Rapidfire) від Shimano, ручки якого мають два важелі: один для руху ланцюга з великих зірок на менші, другий - у зворотний бік. Перемикання здійснюється за допомогою пальців (великого і вказівного).
Другий варіант - це "гріпшіфт" (Grip Shift) від фірми SRAM. Цей перемикач виглядає як ручка газу на мотоциклах, перемикання здійснюється його обертанням. На відміну від "репідфайр" "гріпшіфт" дозволяє перемикати швидкості в усьому діапозоні одним рухом. Яких би там не було, явних переваг в наведених системах не має, вибір залежить від смаку.
Обидві системи однаково зручні і швидкі в освоєнні. На дешевих велосипедах ще використовуються перемикачі типу "таблетки" (Top Mounts) з одним важелем. Найбільш поширені манетки.

І на завершення…

Крім самого велосипеда бажано одразу прикупити деякі корисні речі: насос, флягу, універсальний інструмент - мультитул (нагадує складаний ніж, але оснащений шестигранниками і викрутками), крила(болотники), пару запасних камер, велокомпютер (швидкість, пробіг і час), задній ліхтарик (проблисковий маячок) - обов'язково , якщо ви катаєтеся після заходу сонця.
Ну і напевно варто не забути взяти велошолом. Як відомо, запчастин для людей поки не продають. Ви можете заперечити, що в шоломі кататися не круто. Що ж, це Ваша справа, але Життя Дорожче.
У висновку хочеться сказати одне - катайтеся в задоволення і не забувайте про безпеку.

Бажаємо вам вдалих покупок та впевненості на дорогах!