Head


«HEAD - з нами мрія людини про політ стає реальністю...»

З усіх історій виникнення гірськолижних брендів, історія Head, здається самою дивною. Почалася вона майже 70 років тому в Тімоніум (США). У далекому 1947-му році одна невдала спроба Говарда Хеда покататися на гірських лижах спровокувала цілу революцію в гірськолижній індустрії.



Говард Хед мав стати письменником, але в результаті став інженером. Говард народився у Філадельфії в 1914-му році в сім'ї дантиста. Він мріяв стати сценаристом і вступив до Гарварду на літературний факультет. Але на другому курсі його переваги змінилися в бік технічної освіти. Після успішного закінчення університету з дипломом інженера Хед все ж намагався писати, попрацювавши сценаристом, копірайтером і репортером протягом трьох років, але звідусіль був звільнений, так і не зумівши заробити пристойних грошей. Тоді він вирішив пройти тест на придатність. Яке ж було розчарування і приниження Говарда, коли він одержав нижчий бал в гуманітарному напрямку, але за те його здатність мислити тривимірно і неординарно, творчий потенціал та аналітичні здібності давали йому всі шанси на успішну роботу інженером. У 1939 -му році він влаштувався на роботу в Glenn L. Martin Company (будівництво літаків) і згодом дослужився до посади інженера.

Хед працював у Glenn L. Martin протягом всієї війни, тоді ж придбав репутацію великого любителя покеру. У 1946 році прагнення Говарда до відкриття чогось нового привели його до першого знайомства з гірськими лижами. Це було під час пікніка з друзями на курорті Стоуве, штат Вермонт. Ця подія стала поворотним моментом у його житті. Анітрохи не соромлячись від того, що він буквально перекидався по схилу, Говард був рішуче налаштований на досягнення кращого результату. Як і багато новачків , які не зуміли впоратися з впертими лижами, Хед лаяв їх конструкцію, звинувачуючи в своїх помилках саме інвентар. Але на відміну від переважної більшості лижників, Говард Хед був інженером авіабудівної компанії і, володіючи технічними знаннями, зміг переконати друзів у своїй правоті. Лижі в ті часи були довгими, важкими і незграбними. Зроблені з дерева - вони не бажали згинатися , були нестабільними на схилі.

«Якщо деревина така хороша, чому ж з неї більше не роблять літаки?» - міркував він.

Замість того щоб просто продовжити вчитися кататися на традиційних у той час дерев'яних лижах, Хед заявив, що він міг би зробити їх кращими, легшими, більш ефективними з використанням металевих пластин і технологій авіабудування. Хед купив стрічкову пилку за 250 $ і почав конструювати лижі в свій вільний час. Говард вирішив використовувати «сендвіч» конструкцію, яка застосовується в авіаційній промисловості. Під час Другої Світової Війни хіміки створили еластичний, водонепроникний клей для зв'язування алюмінію і фанери. До Хеда, конструктора різних лижних фабрик, подумували використовувати метал в конструкції лиж, а хтось навіть намагався, але лише Говард зміг втілити ідею в життя.

У 1947 р. Хед почав розробку «honeycomb» проекту лиж - сердечник містився між двох пластин з ламінатом. Говард Хед був настільки впевнений в тому, що його майбутнє пов'язане з розробкою нової концепції лиж, що в січні 1948-го року подав у відставку, щоб присвятити весь свій час розробці нових композитних лиж. З 6000 $ виграних в покер, Хед заснував компанію Head Ski Company в Тімоніум (штат Меріленд, США) . Працюючи день і ніч, Говард намагався вдосконалити свій прототип і створити ідеальні легкі та міцні лижі. Після року зусиль він, нарешті, випустив перші шість пар композитних лиж, які він взяв з собою в Стоуве і переконав місцевих лижних інструкторів перевірити їх у справі.

«Можеш прикрутити свої лижі до стіни в туалеті, коли мужики будуть голитися, вони зможуть дивитися в них як в дзеркало. Більше вони ні на що не годяться!» - інструктор Стів Нолтон про лижі HEAD з алюмінію і сосни.

Всі його прототипи були розбиті протягом першої години на схилах Зеленої гори. Тим не менш, один з професійних лижників Ніл Робінсон зацікавився запропонованими лижами і закликав Говарда Хеда продовжувати розробки, обіцяючи і далі тестувати їх. Протягом цього сезону Робінсон повернув Хеду цілий ряд зламаних лиж, перш ніж зупинився на одній з моделей. Лижі були міцніші дерев'яних і вдвічі легші. Ще три роки Хед займався їх доопрацюванням, лижі мали два головні недоліки - алюміній швидко охолоджувався, а налипаючий сніг на краях лижі сильно знижував швидкість. Для усунення обмерзання і поліпшення ковзання Хед вирішив покрити нижню частину лижі спеціальним пластиком, який в підсумку також застосував для обхвату лижі зверху і з боків, а для забезпечення додаткової міцності Говард зробив сердечник з фанери. Нарешті, Хед вирішує використовувати в своїх лижах довгі і гострі сталеві смужки в якості вирішення проблеми з тупими краями. Говард розробив близько 40 різних конструкцій до 1950-року, перш ніж, інструктор з гірських лиж Кліф Тейлор схвалив модель. Це були алюмінієві лижі з фанерним сердечником для міцності, пластиковою ходовою поверхнею для легкого ковзання, і кантами з вуглецевої сталі, які врізалися в сніг на поворотах і дозволяли швидко маневрувати. Так з'явилися перші серійні гірські лижі HEAD «Standart», які з'явилися в продажу за ціною 85 $ за пару, в той час як найдорожчі класичні дерев'яні коштували близько 25 $. У кінцевому рахунку, вага нових композитних лиж HEAD стала близькою до дерев'яних, але вони були міцніші, більш гнучкими і кращими в поворотах. Крок за кроком Говард Хед йшов до перемоги. Перші 300 пар своїх гірських лиж, зроблених вручну, він особисто продавав зацікавленим любителям прямо на схилі. Говард спеціально просив місцевих інструкторів і спортсменів кататися на його лижах в людних місцях.

«Якби я знав, що мені буде потрібно чотири роки і більше сорока прототипів, я б кинув цю справу, не починаючи. Але, на щастя, ми з «колегами» кожен раз думали, що наступний варіант буде вдалим».

У 1950-му році, після того, як всі борги були нарешті віддані, Говард Хед створив корпорацію Head Ski Company, Inc. Йому потрібно було зібрати достатньо грошей для того, щоб залишитися на плаву, і він був змушений продати 40 % акцій за 60 000 $. Нові гірські лижі HEAD ще не встигли завоювати ринок, і треба було ще кілька років, перш ніж гірські лижі чорного кольору «HEAD Standart» стала символом дорогою лижної продукції. Патент на композитні дерево-металеві лижі з пластиковою оболонкою був отриманий в 1954 році, таким чином, Говард на кілька років випередив своїх конкурентів, які продовжували вважати його занадто самовпевненим, а те, чого він хоче добитися, - неможливим.

До 1955 року HEAD стала провідним брендом з продажу лижної продукції в Сполучених Штатах і Європі. Переконати лижників світового класу використовувати нові лижі спочатку було складно, але, в кінцевому результаті, значне число Олімпійських перемог на лижах HEAD в 1960-му році вирішило долю класичних дерев'яних лиж остаточно. У 1960-х HEAD, як і багато інших компаній, намагався диверсифікувати свій бізнес, додавши до основного напряму виробництва гірських лиж ще один підрозділ, що спеціалізується на спортивному одязі .

Крім того, Говард Хед серйозно зацікавився тенісним спортом. Він почав розробки ракеток для великого тенісу, тим більше що, як і у випадку з лижами, тенісні ракетки були побудовані з дерева і не бачили серйозних змін дизайну протягом 100 років. У 1968 році запрацював підрозділ, повністю присвячений тенісу. Вже через рік на Відкритому Чемпіонаті США була представлена ​​перша тенісна ракетка з металу. 1964-й рік для HEAD позначився піком популярності після перемог в зимових Олімпійських іграх Біллі Кіда і Джиммі Х'югу.

У 1968 році лижі HEAD були на ногах трійки призерів на змаганнях заснованих за рік до цього Кубка світу. А кількість американців, що вважають за краще маневрені гірські лижі Head Standard, перевищила 4 мільйони осіб. У 1969-му році компанія представила гірські лижі зі скловолокна і металу. У тому ж 1969-му році Говард Хед був змушений продати свою компанію авіабудівному підприємству AMF за 16 млн. доларів, отримавши особисто 4,5 млн. На той момент в компанії працювало 500 службовців, а продажі перевищували 300 000 пар на рік.

Вийшовши на пенсію, засновник HEAD серйозно захопився тенісної грою, звичайно він грав тільки металевої ракеткою. Говард придбав невелике виробництво тенісних м'ячів, а також продовжив розробки нових ракеток для великого тенісу в компанії з назвою Prince Manufacturing Co, придбавши контрольний пакет акцій. Незабаром світу було запропоновано нові ракетки HEAD з алюмінієвого сплаву, які, незважаючи на збільшений розмір, були на порядок легше класичних дерев'яних. Незабаром на піку розвитку Prince, Хед продає і цю компанію. Говард переїжджає у Вейл, штат Колорадо.

Справа в тому, що постійне прагнення до досконалості відбилося і на його особистому житті. Після трьох розлучень, Говард Хед нарешті знайшов ту, яку шукав. Це була уродженка Вейла Марта Фріцла. З нею Говард міг просто жити без вічного прагнення винайти щось нове. Говард Хед - засновник великої імперії Head Ski Company помер у 1991-му році у віці 76 років від ускладнень після операції на серце.

Говард Хед зробив революцію у двох видах спорту. Він зробив це завдяки інтуїтивному підходу, який нерідко зустрічається в бізнесі. Хед використав свій дар передбачення для того, щоб зробити справжню революцію в двох промисловостях, але спочатку ним керувало не прагнення змінити промисловість, а бажання вдосконалити власні здібності. Він не був корифеєм ні в одному, ні іншому видах спорту - лижах або тенісі - і створив ці дві екстраординарні інноваційні ідеї виключно для того, щоб домагатися великих успіхів у спорті. Говард був абсолютно некомпетентний в обох видах спорту, і ця некомпетентність відбилася на винайденому ним спортивному спорядженні. Хед вважав, що якщо він відчуває проблеми, то і у інших повинні бути ті ж проблеми, і взявся за їх рішення.

Під управлінням AMF, HEAD Sport зробив велике придбання. У 1970-х до групи компаній вступила Tyrolia , австрійський виробник лижних кріплень і палиць. Під егідою HEAD тенісний напрямок продовжував розвиватися і диверсифікуватися . У 1987-му році компанія представила перше взуття для тенісу. Через не один десяток років компанія HEAD International GmbH переїхала до Європи і, в черговий раз змінивши власника, тепер входить до транснаціональної корпорацію HTM, що спеціалізується на спортивному спорядженні. Але, не дивлячись на всі бізнес зміни, конструкторське бюро компанії рік від року пропонує в гірськолижній індустрії всілякі інновації від авіа і вертольотобудування.

Кілька років тому HEAD впровадила у виробництво лиж систему, яка здатна контролювати стійкість на великій швидкості. Ця унікальна технологія на основі п'єзоволокон отримала назву HEAD Intelligence - розумна технологія. На флагманських лижах колекції встановлюється мікрочіп, який постійно контролює жорсткість лижі на скручування і здатний всього за 7 мілісекунд вносити коректування в жорсткість залежно від того, яке зчеплення лижі зі схилом. У сезоні 2012-2013 рр. HEAD представили нову лінійку лиж HEAD Era 3.0, реалізувавши в концепції цілий ряд сміливих інновацій. Чим же вирішили здивувати інженери, шейпери і маркетологи Head?

Ну, наприклад Allride Rocker. Картина досить знайома: невеликий рокер у носку лижі, радикально зменшується під навантаженням. Рокер «на вимогу» - геометрія для гірських лиж в цілому не нова, але, тим не менш, працює справно. Progressive Radius - для кращої ініціації входу в поворот і компенсації негативного впливу рокера на жорсткому покритті, бічний виріз в носку має більш радикальну форму, ніж по всій довжині лижі. У поєднанні з рокером, рішення не стандартне. Intellirise Rebound - у лижі з рокером є як прихильники, так і противники, які вічно нарікають на «вібруючі носки». Щоб задовільнити другу категорію лижників Head використовували свій фірмовий, відмінно зарекомендований себе трюк з п'єзоволокнами, розмістивши їх в область рокера і задавивши вібрації на «корені». Власне от і формула Era 3.0.

Віднедавна в гірських лижах HEAD також з'явилася новітня система рекуперації кінетичної енергії KERS, подібна до тієї, що використовується в болідах «Формули-1». KERS накопичує енергію, а потім одномоментно її віддає, тим самим прискорюючи об'єкт. Рекуперація, подібна KERS, широко застосовується не тільки в «Формулі-1», а й у багатьох гібридних автомобілях та інших засобах пересування, що працюють на електриці (наприклад, у відомих всім тролейбусах).

У 2013-му році на чемпіонаті світу в Шладмінгу команда HEAD здобуває переконливу перемогу, отримавши половину всіх розіграних золотих медалей - 5 з 10. Всього ж з чемпіонату команда HEAD «вивезла» 10 медалей з 30 можливих. Що можна чекати від компанії з такою цікавою історією в майбутньому можна тільки здогадуватися. Можна бути впевненими лише в тому, що конструктора, інженери, дизайнери і вся команда HEAD в цілому ще не раз здивують лижний світ.

Детальніше на сайті виробника: www.head.com